Att klia sönder sig själv...

Jag har fått PUPPP...
Eller det är den diagnosen jag själv har ställt!
Har klåda över hela kroppen men mest på mage, bröst, lår och armar. Små röda utslag som sprider sig som en löpeld och kliar som tusan.

PUPPP (förkortning för Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy) är en allergiliknande klåda som i sällsynta fall drabbar gravida kvinnor. Orsaken till PUPPP är inte känd. När klådan väl har debuterat brukar den kvarstå graviditeten ut, men försvinner i regel snabbt efter förlossningen. PUPPP karakteriseras av klåda och hudförändringar som påminner om nässelutslag. Tillståndet börjar vanligen på magen och sprider sig sedan till resten av bålen, armar och ben. Klådan kan lindras med klåddämpande tabletter och liniment eller kortisonhaltiga salvor.
www.wikipedia.se

Har precis varit på Vårdcentralen och fått klådstillande tabletter utskrivna. Läkaren kunde inte säga vad mina utslag berodde på men trodde att jag fått någon allergisk reaktion... Han sa dessutom att kyla kunde lindra klådan men aldrig på vilket sätt? Så jag tolkade beskedet på mitt eget sätt och sitter just och käkar chokladglass i massor, ohh så kallt och ohh så bra för mina utslag ;)

Har fått tid hos BM imorgon för lever- och gallysreprover så tills dess får jag helt enkelt bara käka glass, piller och vara glad! Morgondagen innehåller dessutom grupparbete, födelsedagsfika hos Marika och sedan vidare till Tessan för lite mys med henne och Emelie. Tack Farmor Åsa för att du vill ta hand om Mille då =)


Kommentarer
Postat av: Sofie S

Hej Elina, inte kul med utslag! Jag har faktiskt liknande "sjukdom" men jag är ju såklart inte gravid. Har haft det sen jag var liten och får också nässelliknande utslag på hela kroppen. Ingen vet vad det beror på men det hjälper för mig att äta allergitabletter som kestin eller liknande. Jag tror även att det kan ha att göra med kvalster för om jag inte bäddar rent på ca två veckor börjar det krypa i kroppen och jag får utslag överallt. Kallt hjälper bra men inte att vara ute i kallt för länge för då kan de få motsatt effekt och så kan man få en värmereaktion när man kommer in, dvs att huden inte hinner anpassa kroppsvärmen från utomhus till inomhus och då blir huden "kliig". Förhoppningsvis försvinner det till efter förlossningen! Vi ses i morgon, kram Sofie!

2011-03-02 @ 18:22:59
Postat av: Fia

Låter inte alls kul vännen!

Hoppas dem där tabletterna hjälper dig. <3 Puss

2011-03-02 @ 19:27:27
Postat av: anna

Fy stackars dig!

Snart har du en underbar liten mjuk söt bebis i din famn =)

2011-03-03 @ 13:55:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0