Mors lilla Olle är död!

Sitter och pluggar frenetiskt för att hinna klart med allt jag missar på resan. Jag tänker INTE INTE INTE studera en minut under resan nämligen! Har precis gjort en vansinningt rolig uppgift som jag tänkte dela med mig av. Processkrivning: Insändare utifrån "Mors lilla Olle". Uppgiften går i stort sett ut på att skriva en insändare utifrån "Mors lilla Olle"

Mors lilla Olle är död!
Angående barnvisan ”Mors lilla Olle” vill jag uppmärksamma alla nyblivna föräldrar på dess markant dåliga inverkan på era barn. Verser som ”Å, en kamrat, det var bra, se god dag” och ”klappar så björnen med händer små” kan förvilla vilken liten flicka eller pojke som helst och skapa en mardrömssituation. Jag kan lova att mors lilla Olle inte hade haft solsken i blick om han träffat en björn i skogen. Kanske rosor i blick men då på grund av en helt annan anledning än vad visan vill framhäva. Björnen är vårt lands farligaste rovdjur och det är inget man skämtar bort genom att kalla denna stora best för ”Nalle”. Ett barn som Olle hade inte överlevt den situationen som beskrivs i visan, han hade minsann inte kommit hem till Mor med björnen hack i häl och det tycker jag man måste poängtera för sina barn. Dessutom är det precis i sådana överraskningsmoment som björnen i ”Mors lilla Olle” blir utsatt för som den blir som farligast. Hur kan man skriva en barnvisa så långt ifrån sanningen som denna? Vem vet vad barnen gör när de ser en Björn efter att glatt sjungit med i denna visa och börjat tro på att en björn är en söt kamrat? Barnen idag borde lära sig sånger, ramsor och visor med ett budskap värt att nämnas och med ett syfte som de kan ha nytta av i livet. Visst måste barn få utlopp för sin fantasi på olika sätt men inte på bekostnad av sina liv! 

Kanske borde skicka in den till Barometern??? OR NOT!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0