Det här med amning...

Det är så mysigt att Amma, det är det verkligen!
Men redan från början har jag haft lite krångel med den biten...
När mjölken inte kom på direkten fick jag små sår på bröstvårtorna och hade vansinningt ont. Började med amningsnapp och det fungerade hyffsat. Trots att jag satt och ammade Alma nästintill jämt hade Alma gått ner för mycket i vikt när det var dags att åka hem från BB. För att hon skulle vända och gå upp i vikt fick jag i uppgift att amma henne var tredje timme och sedan ge henne ersättning efter det. Alma var mätt och go och sov som aldrig förr...

Det var väldigt psykiskt jobbigt den där dagen! Även om jag ammat henne lika ofta innan kändes det som att jag var otillräcklig på något sätt! Eller som att jag fuskade! Ammning skulle ju vara så viktigt för barnet och nu kunde jag inte ge henne så hon blev mätt!?

Alma hade gått upp fantastiskt bra när vi kom tillbaka på återbesök. Hon behövde ersättningen tills min mjölk hade kommit igång ordentligt. Men mer mjölk kom aldrig och det är fortfarande inte tillräckligt för att vår lilla dotter ska bli mätt! Till en början var ångesten STOR! men nu har jag bestämt mig för att strunta i skuldkänslor och bara vara fantastiskt glad över att jag har ett friskt barn i min famn som både vill amma och äta ur flaska...

Nu ammar Alma ungefär var tredje timme och efter det ger jag eller Danne henne ersättning i flaska. Hon är nöjd och glad och för det mesta jag också! Kommer amningen igång snart blir jag lycklig, men annars tror jag att hon kommer bli en frisk tjej i alla fall =)

Kommentarer
Postat av: daniel

Du är fantastisk gumman!

2011-04-08 @ 22:25:28
Postat av: Anonym

hade precis samma problem med min dotter och vi var ständigt på kontroller på BHV men det är bara att släppa alla skuldkänslor man har. Det dom får från ammningen är så otroligt mycke bättre och ger så mycket var glad för att du kan ge henne det. Även jag använde ammningsnapp men se till att skippa den efter ett tag för den gör så att mjölkproduktionen minskar den med så se till att härda ut om det gör ont när hon ammar.

2011-04-11 @ 10:38:36
Postat av: Anna

Kära du! Tänk vad du är och har varit duktig som har burit, fött och nu tar hand om lilla Alma. Det viktigaste är ju att ni mår bra och är nöjda! Eftersom du ammar så får hon ju din mjölk också!!!



Det här med ammning är en ganska komplicerad historia. Som du vet har jag ju ammat de båda ganska lång tid men vägen dit var ingen dans på rosor precis. Med "Lilla Elvin" som vägde nästa 5 kg då han kom ut, kämpade jag dygnet runt. Han var superhungrig hela tiden! och helt omöjlig att mätta. Jag provade flera gånger att ge tillägg men den lilla ensvisa rackaren VÄGRADE ta flaskan. Så jag ammade och grät och ammade och grät. Så ha inte dåligt samvete utan njut och var glad för den supermamma du är!!!

2011-04-11 @ 22:27:56
Postat av: Anna

Kära du! Tänk vad du är och har varit duktig som har burit, fött och nu tar hand om lilla Alma. Det viktigaste är ju att ni mår bra och är nöjda! Eftersom du ammar så får hon ju din mjölk också!!!



Det här med ammning är en ganska komplicerad historia. Som du vet har jag ju ammat de båda ganska lång tid men vägen dit var ingen dans på rosor precis. Med "Lilla Elvin" som vägde nästa 5 kg då han kom ut, kämpade jag dygnet runt. Han var superhungrig hela tiden! och helt omöjlig att mätta. Jag provade flera gånger att ge tillägg men den lilla ensvisa rackaren VÄGRADE ta flaskan. Så jag ammade och grät och ammade och grät. Så ha inte dåligt samvete utan njut och var glad för den supermamma du är!!!

2011-04-11 @ 22:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0