Sitter bromspedalen i mitten på alla bilar?

Vilken hemsk start på dagen jag har haft!
Alma var klarvaken vid 04.45 och vägrade för allt i världen att somna om. Det var bara att stiga upp och göra hennes gröt. Jag var allt annat än sugen på att kliva ut ur mitt sköna täcke men det finns liksom inget annat att göra? Vi gjorde lite morgon bestyr och sedan sov vi en stund till mellan 06.00-07.30 (mer human tid att gå upp)

Dagens att göra: Besiktiga Dannes jobbil

Alma skriker hela vägen ut till besiktningen och vägrar sitta i bilstolen! jag plockar ur henne och hon hånflinar åt mig, nöjd som aldrig förr. Vi skriver in oss och väntar på att bilens nummer ska dyka upp... när jag sitter där får jag helt plötsligt en blackout och kan absolut inte minnas reg. numret på bilen (det som jag 2 min tidigare skrivit in när jag anmälde oss) tänker att "jag känner nog igen det när det dyker upp på skärmen". Tydligen inte... Helt plötsligt står det en karl och vinkar surt åt mig att köra framåt. Jag blir stressad och glömmer bort att bilen jag kör är en diesel och behöver glödas innan den startar. Där står jag på besiktningsparkeringen med hela världen emot mig och kan inte starta bilen? Det tar mig 3 försök, känns som en evighet, innan jag kommer på det och då har jag redan skämt ut mig så gott det går!

Bilen gick inte igenom eftersom ena bromslyset bak var trasigt. Men besiktningsmannen lovar att han släpper igenom bilen om jag lyckas fixa lampan på en halvtimme och kommer tillbaka och visar det. It's a deal! Jag ilar iväg till Dannes vän Kenny på Meca i hopp om att få lite hjälp. Han letar fram rätt lampa till mig och lovar att sätta dit den. Vi går ut till bilen och han ber mig att sätta mig i framsätet och provbromsa så han ser vilken han ska byta. Jag slår mig ner i bilen och börjar bromsa...
Kenny: "men det lyser ju inte på någon sida?"
Jag: "Det sa han inget om på besiktningen? Vad lustigt"
Det går en stund...
Kenny: "Har du vridit på lyset då?"
Jag: "Hoppsan, just det jag!"
Kenny: "Bromsa nu igen"
Jag: "Så..."
Kenny: "Nej, det lyser fortfarande inte"
Jag: "Men så konstigt, du får väl byta båda då..."
Det går en stund till... Kenny tittar in på förarsidan
Kenny: "Prova och tryck ner bromsen, det är pedalen i mitten"
Jag: "Nämen oj... jag kör ju aldrig den här bilen"

Åh käre Gud, ta mig härifrån. Här har jag suttit och tryckt ner kopplingen hela tiden, men det värsta av allt, Jag försvarar mitt misstag med att jag aldrig kör bilen. För bromsen sitter väl inte i mitten på alla bilar?

Lampbytet kostade 13 kr och bilen gick igenom besiktningen men såhär i efterhand hade jag nog hellre valt en ombesiktning och 200 kr fattigare för att slippa att skämma ut mig så totalt!


Kommentarer
Postat av: Malou axelsson

Underbara Elina! Tack! Vilket härligt igenkännandes skratt jag fick mig nu! Ha, ha. Visst är det knäppt att man stressar upp sug i dessa situatiner så man helt tappar alla sina funktioner/smarthet/coolhet;( tur bilen gick igenom!

2011-10-31 @ 17:32:40
Postat av: daniel

du är bäst!

2011-10-31 @ 20:01:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0