Det här med Genus...


Man blir lätt insnöad på det här med Genus när man läser om det... Detta blogginlägg kommer inte vara någon djup diskussion om genus och jämställdhet utan bara en liten blänkare om vad som går igenom mitt huvud just nu. Vi har haft en hel del om flickor och pojkar, flickigt och pojkigt i skolan och jag kan inte hjälpa det - JAG ÄR FAST! Varenda dag påpekar och predikar jag för människor om hur galet de tänker och ifrågasätter ordval etc. Allt vi ser och gör förknippas med flicka eller pojke, man eller kvinna. Självklart är vissa tydligare än andra t.ex Brottning vs. Balett eller blått vs. Rosa.

Läste en ganska rolig grej i boken Genuspedagogik som vi läst i skolan. Jag vet inte om ni kommer ihåg "FLEXBERT"? Det är i alla fall ett material till skolelever om trafikkunskap som vägverket skickar ut till alla skolor varje år. I materialet finns en mus som heter just "Flexbert", en kille. Ett lärarlag skrev ett brev och frågade när "Flexberta" skulle ges ut. Vägverket svarade då att de skickar ut reflexer till ca 800 000 elever per år och de kan omöjligt veta hur många flickor det går på alla skolor?
Sensmoralen blir alltså att flickor kan bära "Flexbert" men inga pojkar ska behöva gå runt med en "Flexberta"...

Slänger in några sköna citat som kan väcka lite roliga men samtidigt seriösa tankar...
"Pappa och storebror har snopp. Mamma har trosor" /Johanna 3 år

I en tidningsannons: "Hej hopp, det blev en med snopp". Har ni någonsin sett en likvärdig för en flicka? "Hurra, kom och titta, det blev en med fitta". På något sätt känns det inte lika OK?

Danne får stå ut med en hel del genusprat och jag går hårt mot honom ibland men så i fredags fick jag utdelning för all möda, klirr i kassan så att säga!
Malin, jag och Danne satt i bilen påväg mot systemet. Eftersom både Malin och jag har genomgått lärarutbildningens Genusföreläsningar är vi lika insatta (tror vi i alla fall).
Helt plötsligt kläcker Danne ur sig något som han reagerat på på jobbet under dagen. Vill bara poängtera, utan att lägga någon större värdering i mitt yttrande, att Danne mest träffar manliga kollegor på sitt jobb som djurtransportör. I alla fall skulle han släppa av lite grisar på slakteriet och påpekade då för den MAN som tog emot djuren att det var dåligt plogat på planen, Varpå mannen tydligt förklarar att det är en kvinna som kör plogbilen idag. "Jag funderade på varför han sa så" sa Danne till oss och jag kände att allt mitt prat nog ändå fastnat någonstans i någon lite vrå bland alla bildrömmar...
Malin och jag konstaterade att "Första steget mot jämställdhet är att man blir medvetna om könsstrukturerna".
Jojo, så är det!

Vi gjorde var vi skulle på systemet. Malin skulle gå hem och vi skulle in på Maxi. På vägen mellan systemet och Maxi får jag ett sms från Malin: "Varför bär Danne båda kassarna? Är det bara för att han är kille?"...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så sant så sant

2010-03-01 @ 07:15:56
Postat av: Daniel

Det är sjukt vad man går o tänker på det nu för tiden. Ska fråga Hampus om han vill komma hem hit i morgon o virka lite... puss

2010-03-01 @ 22:19:15
Postat av: Daniel

Det är sjukt vad man går o tänker på det nu för tiden. Ska fråga Hampus om han vill komma hem hit i morgon o virka lite... puss

2010-03-01 @ 22:20:08
Postat av: Big sis

Det här gillar jag! Ni kommer bli världens bästa lärare! Gillar att den där Malin observerade dig och Danne för att sedan starta diskussion om rollerna, sååå genuspedagogiskt!

2010-03-05 @ 16:36:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0