Köttfärssås á la Elina

Jag får ofta beröm för min köttfärssås. Har dock aldrig kunnat dela med mig av något recept eftersom jag tager vad jag haver och chansar lite. Min köttfärssås smakar aldrig likadant! Men i fredags skrev jag faktiskt ner vad jag hade i... Det är bara att ändra, ta bort eller lägga till det ni känner för men lite inspiration kan det kanske ge? Kryddorna kan jag däremot inte skriva något mått på men det är bara att köra på känslan =)

Köttfärssås   4 pers

500 g köttfärs (cirka)
1 gul lök
1 klyfta vitlök
1 morot
½ palsternacka
500 g finkrossade tomater
lite ketchup (för sötman)
2 msk sweet chili sås
1 buljongtärning
Matlagningsgrädde, eller lite av det kokande pastavattnet för smalare sås
Soja (mest för att få fin brun färg)
KRYDDOR:
salt
peppar
paprikapulver
curry
cayenpeppar
oregano

1. Hacka lök, morot, vitlök och palsternacka och fräs i stekpannan
2. Stek köttfärsen
3. Blanda ihop 1 + 2 och tillsätt krossade tomater, ketchup, sweet chili och buljong, låt puttra
4. Häll i matlagningsgrädde (vatten), soja och kryddor tills du är nöjd med smak o färg

VOILA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0