Så går en dag från vårt liv och kommer aldrig åter...

får nog bli min nya livsfilosofi tror jag! För visst är det sant? En dag kommer aldrig igen och det kan tyckas sorgligt men tänk om årets alla dagar skulle se likadana ut? "Jaha, nu är det den 12 april och vi ska bråka om vem som glömt bort tvätten i tvättstugan" eller "YES, 28 november, då åker vi till thailand i två veckor". Inte ens Thailand i 2 veckor på samma ställe där exakt samma sak händer skulle vara särskilt roligt i längden?
Det är faktiskt väldigt skönt att dagarna inte kommer igen, även fast det ibland kan kännas så. Men man vaknar ju aldrig vid exakt samma tid, man äter inte samma mat och Tvn visar inte samma program eller samma serieavsnitt dagen efter varandra?

Fast lite mer variation än så är ju alltid välkommet?
Min livsfilosofi kanske går ännu lite djupare? För jag vet att mina dagar innehåller mer variation än vad tvn kan erbjuda... Så går en dag från vårt liv och kommer aldrig åter kopplar jag ihop med "fånga dagen". Man har ju faktiskt bara en enda chans att få just denna dagen att bli så bra den bara kan? Man kan nog bli lite nojjig när man funderar så men jag ska banne mig prova! Nu tycker jag att "fånga dagen" låter väldigt klyschigt så därför stryker vi det "fånga dagen"

Nu undrar ni säkert varför jag sitter här, klockan 8.22, en ledig tisdagsmorgon och bloggar livsfilosofi? Jo, natten har varit outhärdlig. Jag har varit vaken varannan timme och funderat på allt och ingenting, drömt mardröm efter mardröm och läst en väldigt bra bok: "Så går en dag från vårt liv och kommer aldrig åter" skriven av Jonas Gardell. Den har egentligen inte alls särskilt mycket med ovanstående att göra men den gav mig ändå vissa små funderingar. Boken handlar om olika människors liv som de aldrig hinner leva eftersom de är så fullt upptagna av att uppfylla alla krav från omgivningen. Det är så fuktansvärt humoristiskt-ironiskt-sarkastiskt skriven så jag kan dö av skratt ibland samtidigt som den faktiskt är väldigt gripande. Såhär står det på baksidan:

"Denna vecka gäller gula rabattkuponger, nästa vecka blå. Livet går ut på att leta så långt bak i mjölkdisken som möjligt för att hitta en förpackning med en dag bättre bästföre-datum, och då har man överlistat den lokala Ica-handlaren. Allt medan jorden snurrar och scenen sakta men obönhörligt vrider sig runt, så att de som nu står i ljuset alldeles snart är i skuggan igen. Med ett absolut gehör för samtidens alla detaljer är detta berättelsen om en handfull människor, deras drömmar, tillkortakommanden och längtan i det lilla landet långt upp i norr under stjärnorna."


LÄS DEN!!
(OBS: den är väldigt tunn)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0