Mina gravidkrämpor verkar inte vara ovanliga...

Idag fick jag ett mejl ifrån Libero klubben med träffsäker info om hur jag har det just nu och vad som snurrar i mitt huvud...

Här kommer några exempel:
Många gravida upplever att de tänker extra praktiskt inför förlossningen. Det är mycket som ska ordnas. Det är helt normalt att du kan känna dig energisk och planera i ena ögonblicket, för att i nästa sjunka ihop i soffan och lägga upp benen för att du behöver vila dig lite.
Elina i ett nötskal!

När man är höggravid är det lätt att känna sig stor. Du har gått upp många kilo. Om du dessutom har vatten i kroppen är du ännu lite tyngre. Vatten i kroppen är ganska ofarligt men besvärligt för dig. Ibland kan det också göra ont. Det kan pressa eller trycka i ben och armar. Du kan se om du har vatten i kroppen genom att trycka på din hud: om din hud blir "stående" ett ögonblick har du vatten i kroppen. Ibland kan du också se att dina anklar är uppsvällda. Dina skor kanske inte passar på kvällen. Om du har ringar på fingrarna är det bra om du tar av dem om din kropp samlar på sig vätska. Vatten i kroppen försvinner efter förlossningen.
Inatt har jag sovit cirkus 4 timmar. Benen sticker och värker och känns som bly. Fingrarna är korvar men Ringen den åker INTE av! Har fått låna stödstrumpor av Monika men vågar man ha dom på natten?

Alla gravida får förvärkar någon gång. De gör inte alltid ont men kan kännas lite obehagliga. Livmodern blir nämligen stenhård en stund innan den slappnar av och blir mjuk igen. Förvärkar är helt naturliga - det är livmoderns sätt att träna inför de riktiga värkarna under förlossningen. Du kanske har märkt att sammandragningarna kommer om du stressar. Du kan också få förvärkar om du rör dig för mycket eller är förstoppad. Det kan hända att du får förvärkar varje dag. Om du tycker att de kommer för ofta och att du inte orkar med dem bör du sänka tempot och vila lite mer varje dag.
"Kan hända att du får förvärkar varje dag?" Hmm... vad jag kan känna har jag det FLERA gånger per dag. Vissa dagar någon gång i timmen. Nu har jag visserligen svårt att särskilja förvärkar med sammandragningar, någon som vet? Än så länge är dem i alla fall uthärdiga =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0