Fobier

Idag såg jag ett intressant inslag i godmorgon Sverige...

Jag har en fruktansvärd spindelfobi. Jag kan inte titta på bilder med spindlar och får panik om jag ser en spindel. Jag vet att min fobi inte är något ovanligt men det betyder inte att det inte är något allvarligt! Det värsta som finns är människor som inte förstår, eller som tror att man bara överdriver/fejkar, eller ännu värre -de som tycker det är kul att retas! Min fobi är ett oerhört handikapp för mig även om jag vet att jag kanske inte direkt dör av att vara i närheten av de små krypen. Jag lyckas se dem överallt, det är som att jag ständigt är uppmärksam och kontrollerar varenda rum innan jag kliver in i...

Mamma brukar berätta en historia om mig som alla skrattar åt (även jag)! Jag hade flyttat hemifrån till egen lägenhet i Karlskrona och en kväll ringde jag till mamma och grät av rädsla över en spindel som satt i mitt fönster. Jag minns att jag satt uppkrupen i sängen och stirrade på en stor svart spindel som smidde hemska planer i sitt nät. Mamma försökte lugna mig och få mig att inse att den inte skulle göra mig något ont... Efter en stunds terapi utan lugnande effekt på mig sa hon ungefär "men du får väl försöka ha ihjäl den då" varpå jag svarar "Men det går ju inte - den sitter utanpå fönstret"! Då förstår ni min fobi!

Programmet handlade om just spindelfobi och jag fick en alldeles förträfflig förklaring till min fobi som nästan gör att jag blir stolt! Fobier är ett ärvt beteende från våra förfäder. Förr var fobier ett sätt att överleva eftersom det krävdes ständig uppmärksamhet mot t.ex. giftiga spindlar. Många människor har kvar det betingade systemet som förknippar rädsla med sådana situationer som utgjorde ett hot eller fara för överlevnad i den miljö där människan utvecklades. Den smarta forskaren som pratade sa att det egentligen bara var en sund reaktion även om den idag kanske inte behövs. Med andra ord - vi med spindelfobi är överlevare!!! så det så...


Kommentarer
Postat av: jeanette

Jag förstår precis hur du känner! Jag lider också av enorm spindelfobi och det sätter verkligen käppar i hjulen för en hela tiden. Jag har redan nu börjat drömma mardrömmar om hur det ska bli i stugan i sommar. Jag har ett liknande exempel när jag flyttat till HBG å hysterisk ringer mamma som försöker lugna mig å förklara att hon inte kn köra 18 mil för att ta bort en spindel. Man ärver fobier från sina föräldrar med läste jag i psykologin. Jag har ärvt min från mamma! Jäkla henne!

2011-03-16 @ 09:09:56
URL: http://nettansegenlilla.blogg.se/
Postat av: Charlie

Haha! Jag såg också programmet. Fast jag är skeptisk. Enligt den teorin borde väl min kropp minnas tiden då vi inte visste vilka svampar som var ätbara? Jag borde alltså rygga kraftigt vid tanken på att äta kantareller?



Men det är en hemsk fobi. Du skulle sett mig och Linda i helgen när en fetingspindel gjorde misstaget att komma in i hennes lägenhet. Vi sprang båda runt i panik i flera minuter innan jag kom på det, dammsugaren, och med ett vrål fick in dödsstöten.



Hoppas så att bebisen ska komma snart snart så att det blir mycket bebishäng när jag kommer hem!

2011-03-16 @ 10:43:23
Postat av: Elina

Jeanette - Jag har också ärvt min fobi från mamma, fast hon hävdar att rädslan för spindlar försvann när hon fick barn, vi får väl se ;)

Lisa - Det är tur att vi inte ärvt mammas höjdskrcäk (även om jag grät hela vägen upp för eiffeltornet). Visst är det lärorikt att sitta hemma hela dagarna? Det går så mycket oviktigt viktigt på TV!!

2011-03-16 @ 14:14:14
URL: http://elinahamberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0